Jennys pyssel & liv

Här kommer ni få ta del av mina största intressen virkning och pyssel. Men även mycket om mitt vardagsliv, vägen till vårat bröllop 2015 och mycket mera

Pavlova!

Publicerad 2014-05-11 15:15:22 i Allmänt,

Testade att göra en pavlova i fredags till kalaset jag hade, den blev hur god som helst:). 
receptet kommer här:
 
Palova från viktväktarna 
4st äggvita
1krm salt
2½ dl socker
1msk majsstärklelse
2tsk vaniljsocker
 
ca 5 dl grädde
massa frukt
 
Vispa äggvitan och saltet, tillsätt sockret lite i taget under vispningen, det ska bli hårt och glansigt, blanda majsstärklesen och vaniljsockret, Blanda i detta i marängen när den är klar. 
smeta ut till en rund cirkel ca 20 cm i diameter, kanterna ska vara lite högre så de blir som en liten grop i mitten.
 
Sätt in kakan i ugn 225°, sänk genast värmen till 125 grader. Grädda i 90 minuter. Stäng av ugnen men låt marängen stå kvar tills ugnen svalnat.
 
Jag  vispade grädde och hade i lite lemoncurd, sen la jag även lite under grädden, sen är de bara att smeta ut grädden och på med massa olika färska frukter. 
jag hade: jordgubbar, hallon, blåbär, mango, passionsfrukt, björnbär. 
 
 
Färdig och dags att äta:) 
 
Innan gräddning. 
 
 
Elin fick en liten egen med soya grädde och hallon sylt i, och massa frukt. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela